Проблема в головах: Чому Зайцева не зробить українців розумнішими

Криваве ДТП у Харкові вкотре демонструє, що ми говоримо не про те і не хочемо думати

Проблема в головах: Чому Зайцева не зроб…

Пройшло п'ять днів після кривавої ДТП у Харкові, внаслідок якої на місці загинуло п'ять чоловік, а ще 6 потрапили до лікарні. За ці дні ми побачили суд над 20-річною водійкою "Лексуса" Зайцевою, якій дали 60 діб арешту та відібрали водійські права, почули безліч коментарів від політиків, міністрів, звичайних людей та експертів, які говорили про обмеження швидкості у містах до 50 км/год, збільшення штрафів та навіть про самосуд... Ми говорили про стоп-лінію, за яку заїхав другий учасник ДТП, водій "Туарега", якої насправді не було, але її нанесли одразу після аварії. Про те, на яке світло їхала Зайцева і скільки у неї до того було попереджень. Обговорювали, що вона "мажорка", яка була під опіатами і прийшла в суд у взутті за тисячу баксів. А також родичка співробітника прокуратура часів Януковича, що її рідні все "порішають", і якщо їй не дадуть "по повній", то це діагноз всій системі. Ми говоримо про систему, яка захищає багатіїв і про несправжні сльози Зайцевої на суді, та про можливу "обоюдку", бо де в біса подівся водій Туарега? І чому досі не знайшли водія червоного авто, з яким теоретично могла влаштувати перегони Зайцева...

За ці дні дуже хотілося, щоб емоції замінив тверезий погляд. Але ми говоримо зовсім не про те. Бо це виключно наслідки трагедії. Ми чомусь не хочемо розбиратися в тому, що за нею стоїть. Безліч експертів у "Фейсбуках" з купленими водійськими посвідченнями розповідають про "мажористість" Зайцевої, яка купила права. І ніхто чомусь не цікавиться, де саме вона їх купила, у яку автошколу ходила і чи ходила взагалі... Як саме вона здавала екзамен і чи взагалі прийшла на нього? Бо більшість з цих експертів з одного боку прав не мають, а з іншого - самі так само їх купували за 300 баксів.

Насправді, всі трагедії починаються з чогось малого. Випадок Зайцевої розпочався з автошколи і здачі екзамену. Ми закриваємо очі на це тому, що думати про таку річ не зовсім цікаво. Бо нам у більшості самим набагато зручніше користуватися благами корупції в автошколах, у яких вже після першого теоретичного заняття чи на першому практичному з інструктором тобі запропонують варіант все "порішати", щоб не витрачати час. Навіщо паритися, щоб боротися за права чесно, якщо система і без того повністю корупційна? Вас завалять в МРЕО - простіше заплатити і їздити собі. Вам це казали і казатимуть ще, навіть попри так звану реформу, яка за словами очільників МВС мала перемогти корупцію... Але достатньо просто записатися в автошколу і запитати, скільки будуть коштувати права, а потім прийти під МРЕО на Туполєва в Києві чи у Вашому місті, і подивитися, яким чином проходить процес здачі екзаменів для "обраних" - теорії і практики. Ця система досі жива. Не вірите? Запишіться в автошколу...

У розвинених країнах, навпаки, відсутність корупції і достатньо жорсткі умови для отримання водійського посвідчення створюють своєрідний фільтр - за кермо не потрапляють люди, які не вміють і не хочуть вчитися. Відповідно, вони є небезпечними для учасників руху. У нас же, з одного боку, права купують люди, котрі не хочуть витрачати час і потім справді дотримуються правил завдяки власному "кодексу честі", а з іншого - покоління Зайцевих-Толстошеєвих, засліплених вседозволеністю і "порішаловом".

Коли ми говоримо про те, що Зайцеву потрібно посадити, на 9 років і зробити це показово, щоб інші боялися - ми самі себе обманюємо. Бо це нічого не змінить у глобальній ситуації. Безперечно, Зайцева має сісти і сяде. Бажано, щоб десь поруч був і водій "Туарега", якщо слідство доведе і його вину. Втім, у нас вже був футболіст Піскун, який влаштував "перегони" і вбив матір з дітьми. Його судили, дали 9 років, з яких він відсидів 4,5 і зараз спокійно грає за друголіговий "Кремінь". Але після нього був Толстошеєв, була Зайцева, були пияки за кермом і гонщики... Бо система не змінилася.

Зараз буде те саме. У нас не з'явиться фото-відеофіксація порушень, не почнуть надходити листи "щастя" зі штрафами по пошті... Реформу, яку так анонсували і досі не запустили, так само, не запустять, бо вона або дорога, або не потрібна комусь... У нас так само не зменшиться кількість автошкіл, які "рішають" ваші питання в МРЕО. Бо це вигідно не тільки їм, але в більшості і вам... Ми пообговорюємо Зайцеву ще місяць, а потім забудемо. Ніхто не вийде під МВС з акцією протесту проти корупції, яка існує на початковому рівні "автошкіл-МРЕО". Не вийдуть і з вимогою впровадження фото-відео фіксації. Максимум, вимагатимуть посадити Зайцеву, немов від цієї посадки залежить, чи буде людям надалі безпечно ходити чи їздити по вулицях... Можливо, швидкість у містах обмежать до 50 км/год. Але це не завадить "зайцевим" їздити 120 так само, як вони робили це при дозволених 60 км/год. Може, нам збільшать штрафи, але великі суми досі не прибрали пияків з доріг. Бо в більшості випадків вони можуть уникнути покарання. І навіть я, як сумлінний водій, який стоїть в заторі і може скоротити, перетнувши подвійну суцільну смугу, не роблю цього не через те, що знаю, що буде штраф - мене зупиняє виключно свій власний "кодекс честі". Бо я можу бачити, що поліції поруч нема і мене не покарають за порушення. У багатьох з нас таких внутрішніх "стопів" немає. І саме на таких людей мають бути розраховані камери, про які вони не знатимуть, а згодом просто отримають штраф по пошті. Покарання призводить до відповідальності так само, як і жорсткі умови отримання посвідчення і простоту його втрати призведуть до відповідальності на дорогах.

Нас і надалі хвилює виключно покарання за наслідки, а не вирішення першопричин. А поки хвилюватиме саме це, нам і надалі пропонуватимуть косметику, замість реформ. Це все дуже сумно, бо українці чомусь зовсім не хочуть розумнішати. Звісно, є люди, котрі хочуть реформи, хочуть подолання корупції і впровадження фото-відеофіксації просто зараз, але їх меншість, як показує реальність.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme