Полтава без маршруток: Чому на місто чекає переформатування транспортної системи

Полтавці вимагають від влади розірвати договори з приватними перевізниками та якнайшвидше збільшити кількість комунальних тролейбусів та автобусів

Завдяки секретарю Полтавської міськради Олександру Шамоті та його однопартійцям – соціал-демократам – Полтава має найнижчі тарифи на проїзд в громадському транспорті серед усіх міст України.

В 2018 році голова СДП Сергій Каплін подав позов до суду з вимогою скасувати січневе підвищення плати за проїзд в Полтаві (до 5 грн в автобусах та 3 грн в тролейбусах) та повернути 4 та 2 грн відповідно. Позов був мотивований тим, що рішення про підвищення було ухвалене виконкомом з порушенням процедури. У вересні 2018-го суд остаточно ухвалив рішення на користь Капліна. А тут ще за підтримки депутатів від БПП та "Рідного міста" й Мамая вдалося відсторонити від мерської посади. Тож найнижча плата за проїзд стала "фішкою" новообраного секретаря міської ради та, за сумісництвом, виконуючого обов'язки міського голови Полтави. До закликів перевізників, що за таким тарифом їздити неможливо, бо він збитковий, Олександр Шамота ставився скептично. 

На початку грудня 2018 року приватні перевізники вирішили показати зуби і декілька разів оголошували попереджувальні страйки, що в зимових умовах спричинило справжній параліч міста - люди годинами чекали на зупинках та запізнювалися на роботу чи на навчання. Тоді підприємців вдалося умовити повернутися на маршрути і працювати по 4 грн, натомість пообіцявши негайно розпочати процедуру підвищення цін на квитки. Як стверджують самі перевізники, їх попросили не створювати соціальне напруження напередодні президентських виборів, а ось після виборів, буцімто, питання підвищення тарифів буде вирішено.

Тиждень тому, 8 травня, на засіданні виконкому заступник мера з питань ЖКГ Олексій Чепурко повідомив, що до нього прийшли власники автобусів і заявили про припинення обслуговування маршрутів. Він зазначив, що за два відбудеться засідання постійної депутатської комісії з питань містобудування, архітектури, розвитку міського господарства, транспорту, розвитку підприємницької діяльності, розвитку міста, інвестицій, туризму. На ній приватні перевізники та представники КП"Полтаваавтоелектротранс" мають показати свої розрахунки щодо підвищення тарифів на перевезення пасажирів: "У мене зараз завершилася дуже складна розмова з перевізниками. Вони з сьогоднішнього дня планували зупинятись, зокрема рейси на Вороніна, Івонченці, Яківці та Рибці. Напередодні свят ми домовилися, що все таки вони ще продовжать їздити, але скільки вони будуть їздити - я не знаю. Думаю в п'ятницю буде дуже серйозна дискусія, і ми з вами повинні вийти на якесь консолідоване рішення".

В п'ятницю, 10 травня, у Полтавській міськраді на засіданні профільної постійної депутатської комісії питання функціонування транспортної галузі міста поставили першим у порядку денному. До міськради завітали перевізники, депутати та мешканці міста. Полтавці, переважно з околиць, закидали перевізникам поганий технічний стан автобусів, грубість водіїв та недотримання графіку руху. Натомість перевізники заявили, що за нинішнього тарифу у 4 грн вони не мають коштів для пристойних зарплат водіям та утримання транспорту в належному стані. Вони вимагали від депутатів негайно розпочати процедуру підвищення вартості проїзду хоча б до 5 грн. Втім голосів для ухвалення цього рішення у комісії не вистачило. Тоді перевізники заявили про страйк з суботи 11 травня. І таки дотримали слова.

11 травня приватні перевізники, як і обіцяли напередодні, не випустили на маршрути жодного автобусу. Зранку містом курсували лише тролейбуси та автобуси комунального підприємства "Полтаваелектроавтотранс". Це стало несподіванкою для містян. На зупинках громадського транспорту скупчилося багато людей, які поспішали на роботу чи навчання. Тролейбуси не справлялися з наватаженням. 

Тим часом депутати та посадовці зранку знову зібралися у міськраді, аби вирішити питання підвищення  тарифів та владнати конфлікт з приватними перевізниками. Голова профільної депутатської комісії, очільник фракції "Самопомочі" Дмитро Сенчакович поставив на голосування пропозицію про включення в порядок денний двох питань щодо збільшення вартості проїзду в громадському транспорті. З десяти членів комісії "за" проголосували п'ятеро: Сенчакович, представник ВО "Свобода" Вадим Ямщиков, депутати від БПП Юлія Мелкумова і Вячеслав Федоряка та від "Рідного Міста" Дмитро Батигін. Голова фракції СДП Юрій Синяк голосував проти, а представники "Батьківщини" Дмитро Петров та Олег Бєлоножко і "Совісті України" Максим Голдиш та Ірина Климко взагалі вкотре проігнорували засідання. Тож транспортні питання не розглядалися. Олексій Чепурко поклав відповідальність за транспортний колапс на секретаря міськради та фракцію СДП. На це Шамота відповів, що рішення на комісії ухвалюють 10 депутатів, з них - тільки один представник СДП. А у складі виконкому він також один з 13 членів, які цілком можуть без нього ухвалити це рішення. Також Олександр Шамота зазначив, що він принципово проти підвищення тарифів на проїзд, поки перевізники не будуть слідкувати за технічним станом автобусів, поведінкою водіїв та не будуть дотримуватися графіку руху. У підсумку, голова комісії Дмитро Сенчакович, на прохання Чепурка, призначив нове засідання на 15 травня. До середи будуть намагатися переконати депутатів від "Батьківщини", а можливо і від "Совісті України", прийти і проголосувати питання підвищення плати за проїзд в громадському транспорті.

В той же час Олександр Шамота закликав перевізників 13 травня в понеділок прийти до міськради і продемонструвати всі складові тарифу, а також довести його обґрунтованість. Але окрім очільника КП "Полтаваелектротранс" на перемовини до секретаря міськради ніхто з перевізників не прийшов. Шамота заявив про шантаж та змову власників автобусів з деякими посадовцями Полтавської міськради.

Тим часом зборах депутатів Полтавської міськради було ухвалено рішення скликати на 16 травня позачергову сесію, на якій розглянуть лише одне питання: щодо транспортного колапсу. Втім не виключено, що будуть обговорюватися і "кадрові" питання.

Полтавці ж досить спокійно сприйняли страйк приватників. Оговтавшись після першого дня, дехто пересів на велосипеди, інші добираються пішки (скільки там тієї Полтави). Варто зауважити, що на дорогах з'явилося значно більше автівок, що спричиняє затори на центральних вулицях – досить незвичне для Полтави явище. Окрім того, водії автівок радо "підбирають" людей на зупинках і допомагають їм дістатись місця призначення. Ну і комунальне підприємство "Полтаваелектроавтотранс" випустило на лінії всі свої резерви тролейбусів та автобусів. Містяни в цілому негативно налаштовані проти страйкарів і жартують про гарну нагоду долучитися до здорового способу життя. Також люди закликають владу розірвати договори на пасажирські перевезення з приватниками, та прискорити процес закупілі нових тролейбусів та автобусів для комунального підприємства.

Фото, відео/ Сергій Колодій

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Полтава